【Call for Application】Japanese Language Course A2 for Teachers (2022)

This course is aimed at teachers who teach in Mexico and Central America and the Caribbean and is designed to help them improve their Japanese language skills to the equivalent of A2.2 level. It is organized by Mexican Association of Japanese Language (AMIJ) and the Japan Foundation, Mexico.

Highly recommended for…

  • who wants to learn Japanese more and prefers to do it with teachers and other classmates.
  • who wants to express themselves with more confidence and fluency.
  • Who wants to learn Japanese with the “Marugoto” textbook.

Objectives

  1. Level A2.2 of the “JF Standard for Japanese-Language Education”, which is based on the CEFR (Common European Framework Reference for Languages).
    Click here to check if the level you are aiming for corresponds with this course.
  2. Improving one’s own teaching through Japanese language learning.
  3. Accomplishing one’s own objectives in Japanese language learning.

Participant requirements

  1. In-service Japanese language teachers in Mexico, Central America and the Caribbean.
  2. Passed the JLPT N4 (Japanese-Language Proficiency Test) or having the level A2.1 in CEFR or in “JF Standard for Japanese-Language Education”.
    * Please check your level through “Japanese Test for Course Recommendation”.
  3. Can participate with a computer.
  4. Can participate with your camera on.
  5. have the following Internet speed:
    Upload 1.0 Mbps 
    Download  600 kbps
    If you are not sure your Internet speed, please check it here. 

Materials

  • We will use “MARUGOTO Katsudoo & Rikai Self-Study Course A2-3”, which is available at the platform “Minato”, as material for this course so that you do not need purchase the textbook of “Marugoto”.
  • Since live Zoom sessions will be held every 2 weeks, you are expected to self-manage your learning on “Minato”. In these live sessions, we will focus more on out-putting what you have learned in the course of “Minato”.

Capacity

20 persons per class
* If we receive more applications than the capacity, participants will be selected. 
* Please consider that in case there are less than 10 students, they will have to be integrated in a single class.

Schedule (Time in Mexico City, UTC -5)

ContentsTuesday group
10:00-11:30
Wednesday group
20:00-21:30
1OrientationSep. 13Sep. 14
Pre-course examn (Oral) *by Sep. 27by Sep. 28
2Topic 1Sep. 27Sep. 28
3Topic 2Oct. 11Oct. 12
4Topic 3Oct. 25Oct. 26
5ReflectionNov. 1Nov. 1, 3 or 4
6Topic 4Nov. 8Nov. 9
7Topic 5Nov. 22Nov. 23
Writing exam
8Final exam (Oral)Nov. 29Nov. 30
9Final reflectionDec. 6Dec. 7
* The contents of the pre-course exam (Oral) is the same as the Final exam (Oral). The purpose of this exam is to compare the level of your Japanese language ability at the beginning and the end of the course. The details of the date and time will be announced at the orientation of the first session.
* Select the group you would like to participate in when you apply. Please consider that in case there are less than 6 students, they will have to be integrated in a single class.
* The class content is the same for both groups.

Lecturers

Tuesday Group : SATO Goro y SATO Shiho
Wednesday Group : Ronny Muñoz

Certificate of completion

Certificate will be issued to those who meet the following requirements.

  1. Completion of learning on the platform “Minato”.
  2. More than 80% attendance at Zoom sessions.
    * More than 15 minutes late or leaving early will be considered as absent.
  3. Obtain at least two stars (★★) on two Can-do in the final exam (oral).
  4. Score more than 80% on the writing exam.
  5. Fill out the “Objectives and Reflection Sheet”.
  6. Fill out the “Self-evaluation Sheet (Can-do check)”.

Contact

Japanese Language Section, Tha Japan Foundation, Mexico
nihongo(at)fjmex.org

Total
0
Shares
Related Posts
Read More

【参加募集終了】ノンネイティブ日本語教師交流会

2024年7月28日に行うノンネイティブ日本語教師交流会へご招待いたします。 *対象者  メキシコ、中米、カリブ海、中東と北アフリカ地域の現在の教師で、日本語能力試験 (JLPT) のN4以上、またはJF`スタンダード・CEFRの基準でA2以上の日本語能力を持つ方。 申し込み:https://forms.gle/8tyzudwtbUcPKKrn7 本交流会の流れの詳細をご紹介いたします。 *交流会のテーマ 今回は「学生から教師へ:私の日本語のストーリー」をテーマとして、日本語を勉強し始めた理由と教師になろうと思ったきっかけについて経験を他の先生にシェアします。 *活動の目標 ・日本語能力を上達させること・新しい友達を作ること・文化的意識を広げること *セッションの前の流れ ① 参加者はトピックに関する画像と投稿をパドレットというサイトでアップロードしていただきます *会議中 ② アイスブレイクのゲームをして、小グループで自己紹介をします ③ パドレットでアップロードした画像と投稿を小グループで共有し、それを参考として発表をしていただいきます。 お互いに色々質問したり、やりとりするためにカメラとマイクをオンにして頂ければと思います。グループのメンバーは、グループのパドレットサイトを共有する人を 1…
Read More

【募集終了】中堅日本語ノンネイティブ教師研修2024 

中堅日本語ノンネイティブ教師研修2024 ご案内   教授経験が5年以上の「中堅教師」になると、新人時代ほど授業準備に時間がかからなくなり、教えることにも慣れて余裕が出てきます。そんな時にこそ、今より成長するために自分を磨いてみませんか。今回の研修は講師が何かを教えるわけではありません。みなさん自身が自分の問題点や課題を見つけて、改善を試みます。 研修での使用言語:主に日本語、参加者同士のディスカッションではスペイン語も使用  日時2024年5月29日, 6月5日,12日,19日【全4回】17:00-18:30(メキシコシティ時間, UTC-6)  講師 栗原 幸子(国際交流基金メキシコ日本文化センター 日本語上級専門家) 内容  アクションリサーチ(Action Research)とは、ある課題について実践(Action)した結果を観察・分析し研究(Research)することです。次の順序で研修を実施する予定です。  1回目 自分の授業を振り返りながら問題点や課題を見つけ、1 つテーマを決める 【宿題】自分のテーマについてインターネットで調べる  2回目 インターネットで調べたことを発表する、授業の改善策を考える 【宿題】自分の授業の中で改善策を実践する、その結果をメモしておく  3回目…